26.10.15

Ο Έλληνας που σατιρίζει την επικαιρότητα με... Playmobil και οι φωτογραφίες του έχουν γίνει viral!

Αν είσαι από αυτούς που αγαπάς τα Playmobil ή έχεις τέτοιους φίλους, σίγουρα έχει περάσει κάποια στιγμή από το timeline σου κάποια φωτογραφία της σελίδας Plasticobilism. Μετρά ήδη 18,5 χιλιάδες likes και πρόσφατα, κατάφερε να κερδίσει και την προσοχή τουGuardian. Την διαχειρίζεται ο Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος μίλησε στην βρετανική εφημερίδα για το γεγονός ότι χρησιμοποιεί τις αγαπημένες φιγούρες, μικρών και μεγάλων, για να περάσει τα πιο δυνατά κοινωνικοπολιτικά μηνύματα. 

Εκπροσωπεί την “ιδεολογία της πλαστικής σάτιρας”με τη βοήθεια των παιχνιδιών, των δικών του και των γιων του. Αυτό, ξεκίνησε κάπου στο 2013. Μέχρι σήμερα, έχει επενδύσει αρκετά λεφτά για τις δημιουργίες του. Για τον ίδιο, τα Playmobil συμβολίζουν την αθωότητα και αναπαριστώντας με αυτά μία σκηνή της πραγματικής ζωής -τις περισσότερες φορές σκληρή- θέλει να θυμίσει στους μεγάλους το χαμένο αυτό συναίσθημα. 

Οι γιοι του αντιμετωπίζουν με αυτή την αθωότητα τα παιχνίδια τους και ελπίζει πως όταν μεγαλώσουν και αρχίσουν να καταλαβαίνουν την πραγματικότητα, θα είναι πιο ανθρώπινη για εκείνους. Το TLIFE τον συνάντησε θέλοντας να μάθει περισσότερα για εκείνον και για το μοναδικό του project!



Ποιος είναι ο Νίκος Παπαδόπουλος που κρύβεται πίσω από το Plasticobilism;
Βασικά δεν κρύβομαι πίσω από πουθενά, γιατί ποτέ δεν έκρυψα ποιος είμαι ούτε διατήρησα κάποιο μυστήριο σχετικά με την ταυτότητά μου. Είμαι, λοιπόν, ένας 36χρονος πατέρας δύο παιδιών, σεναριογράφος στο επάγγελμα και αστροφυσικός στις σπουδές, που ζω και εργάζομαι στη Θεσσαλονίκη.

Πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα του blog και της σελίδας; 
Η ιδέα ξεκίνησε παίζοντας playmobil με τον μεγαλύτερο πλέον γιο μου. Εκεί που αναπαριστούσαμε με τις φιγούρες τον τρόπο με τον οποίο κοιμόμαστε οικογενειακώς τα βράδια στο κρεβάτι, μου γεννήθηκε η ιδέα να διευρύνω τους ορίζοντες της αναπαράστασης αυτής σε στιγμές που δεν αφορούν μόνο εμένα, αλλά ολόκληρη την κοινωνία, τη χώρα, ακόμα και τον πλανήτη. Και κάπως έτσι ξεκίνησε αυτό το project, το οποίο ευτυχώς με την πάροδο του χρόνου εξελίχθηκε σε κάτι πιο ώριμο και ουσιαστικό. Στην πραγματικότητα, ακολούθησε τη δική μου εξέλιξη.

Να φανταστώ διαθέτετε μεγάλη συλλογή από φιγούρες, σωστά;
Δεν θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα μεγάλη, δεδομένου ότι δεν είμαι συλλέκτης και ότι όσες φιγούρες έχω αγοράσει το έχω κάνει μόλις τα δύο τελευταία χρόνια. Νομίζω πως τα παιδιά μου έχουν περίπου όσες φιγούρες έχουν τα παιδιά που το αγαπημένο τους παιχνίδι είναι το playmobil. Απλώς των δικών μου παιδιών ακόμα δεν είναι.


"Το μόνο πτυχίο εν Ελλάδι."


Τα παιδιά σας έχουν «κληρονομήσει» την αγάπη σας για τα Playmobil;
Ο δεύτερος είναι μόλις 6 μηνών. Ο μεγαλύτερος, που κοντεύει τα 4, ασχολείται όσο με βλέπει να ασχολούμαι εγώ, δηλαδή όσο διαρκεί το στήσιμο και η φωτογράφισή του θέματός μου. Όταν τελειώσω, το αναπαράγει κι αυτός, χωρίς φυσικά να αντιλαμβάνεται το νόημα αυτού που κάνει, αλλά μετά από λίγη ώρα χάνει το ενδιαφέρον του, μέχρις ότου ανανεωθεί, όταν με ξαναδεί να ψάχνω τις φιγούρες που θα χρησιμοποιήσω στο επόμενό μου θέμα.

Πόσο χρόνο της ημέρας σας αφιερώνετε σε αυτό το project;
Εξαρτάται από την απαίτηση του θέματος. Έχει συμβεί να πετύχω με την πρώτη το αποτέλεσμα που θέλω και να τελειώσω μέσα σε 20 λεπτά, έχει συμβεί μια λήψη να με παιδέψει για περισσότερο από δύο ώρες. 




"Sorry, did I ruin your vacation?"


Περιμένατε αυτή την ανταπόκριση και τα τόσα likes; 
Όταν έφτιαξα τη σελίδα και το blog το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να εκφράζομαι ελεύθερα. Και αυτό εξακολουθεί να με ενδιαφέρει και σήμερα. Προφανώς, όταν εκφράζεσαι δημόσια θέλεις να σε «ακούσουν» όσο πιο πολλοί άνθρωποι γίνεται. Αλλιώς δεν θα το έκανες δημόσια, θα κρατούσες όσα ήθελες να πεις για τον εαυτό σου. Αλλά αυτά τα αυτιά που σε «ακούν» πραγματικά δεν αντιστοιχίζονται ποτέ στον αριθμό των likes. Υπάρχουν σελίδες με απείρως περισσότερα likes από τη δική μου. Το κυνήγι και το μέτρημα των likes δεν έχει κάποιο νόημα ούτε θεωρώ ότι ποσοτικοποιεί την πραγματική ανταπόκριση του κόσμου. Την πραγματική ανταπόκριση του κόσμου την ένιωσα όταν η γερμανική Playmobil έκλεισε τη σελίδα μου και αυτοί, οι άγνωστοι σε μένα, άνθρωποι έσπευσαν να με στηρίξουν στην επαναλειτουργία της. Η αλήθεια είναι ότι αυτή την ανταπόκριση δεν την περίμενα, αλλά μου έμαθε με τον καλύτερο τρόπο ότι εκεί έξω υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί να μην τους γνωρίζεις προσωπικά, αλλά είναι έτοιμοι να σε βοηθήσουν και να σου σταθούν αλληλέγγυοι. Οπότε είναι πολύ καλύτερα να μη μετράμε τα likes, αλλά τις πράξεις αλληλεγγύης.

Πρόσφατα, έγραψε για εσάς και ο Guardian. Το θεωρείται σαν «επιβράβευση»;
Ήταν μεγάλη μου τιμή, αλλά, ειλικρινά, είναι το ίδιο μεγάλη με αυτή που μου έχουν κάνει μικρά ή μεγαλύτερα ελληνικά sites όλον αυτό τον καιρό. Ή την τιμή που μου έχει κάνει το Νόστιμον Ήμαρ να αναδημοσιεύει καθημερινά τις φωτογραφίες μου. Γι’ αυτό και παρουσίασα στη σελίδα τη συνέντευξη του Guardian με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που παρουσιάζω τον καθένα που μου κάνει την τιμή να ασχοληθεί μ’ αυτό που κάνω. Δεν νιώθω πως επειδή ήρθε και με βρήκε ο Guardian ότι ξαφνικά κάνω κάτι σημαντικότερο από αυτό που έκανα νωρίτερα, ωστόσο αυτό ίσως είναι κάτι που το νιώθουν κάποιοι άλλοι γι’ αυτό που κάνω. Όμως, νομίζω ότι είναι παγίδα να μυθοποιούμε κάποια media group του εξωτερικού και να θεωρούμε ότι αφού αυτά ασχολούνται μαζί σου σημαίνει ότι είσαι κάτι πιο σημαντικό, γιατί τότε είναι σαν να λέμε, αντιστρόφως, πως αν δεν ασχοληθούν ποτέ μαζί σου σημαίνει ότι δεν αξίζεις και τόσο. Και αυτό δεν ισχύει καθόλου. Σαφώς και η συγκεκριμένη συνέντευξη/αφιέρωμα είχε ως αποτέλεσμα να γνωρίσουν τη δουλειά μου μαζικά πολλοί άνθρωποι, αλλά όπως είπα και παραπάνω, αν αυτό οδηγήσει απλά και μόνο σε μια προσωρινή ραγδαία αύξηση των likes, δεν έχει και πολύ νόημα. Για να μην πω ότι δεν έχει καθόλου.


"Democracy in Greece. Choose Angela's next pet", έγραψε στη λεζάντα αυτής της φωτογραφίας




"Yanis arrives for Eurogroup."



Κάποιες από τις φωτογραφίες που δημοσιεύετε είναι πολύ εύστοχες και σίγουρα εκφράζουν ξεκάθαρα την στάση σας απέναντι στα πράγματα. Σας έχει δημιουργήσει αυτό ποτέ πρόβλημα;
Όχι, κανένα. Και αυτό γιατί δεν θεωρώ καν πρόβλημα τα υβριστικά και απειλητικά μηνύματα κάποιων χρυσαυγιτών. Σιγά μη φοβηθώ, σιγά μην ασχοληθώ.

Υπάρχει κάποια εικόνα που να σας δυσκόλεψε αρκετά ως προς το αποτέλεσμα;
Είναι αρκετές. Είναι αυτές του «δίωρου» που έλεγα παραπάνω. Αν έπρεπε να διαλέξω μόνο μία θα ήταν η παρακάτω φωτογραφία.


Εδώ το νερό δεν είναι κάποιο εφέ, είναι πραγματικό νερό, η βάρκα με τη φιγούρα πάνω της επιπλέουν στα αλήθεια και οι δύο παιδικές φιγούρες βυθίζονται σε πραγματικό χρόνο. Μπορεί να μου πήρε ώρες, αλλά τελικά βγήκε το αποτέλεσμα που είχα φανταστεί. Και εικαστικά, αλλά κυρίως νοηματικά.

By TLIFE


28.9.15

Αγαπάω στους ανθρώπους τα ψεγάδια τους

Είναι γεγονός ότι κανείς δεν είναι τέλειος. Αντικειμενικά κανείς. Γιατί για εμένα προσωπικά υπάρχουν τέλειοι άνθρωποι και είναι αυτοί που έχω επιλέξει να είναι στη ζωή μου. Για μένα ο στενός κύκλος των ανθρώπων που συναναστρέφομαι στην προσωπική μου ζωή, είναι τέλειοι. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουν ψεγάδια.

Αυτά είναι που αγαπάω πιο πολύ σε εκείνους. Αυτά είναι που δεν αποδέχομαι με τίποτα σε εμένα. Περίεργο πράγμα ε; Αυτό που αγαπάς τόσο πολύ στους άλλους να μην το δέχεσαι για τον εαυτό σου.

Ίσως εκεί να υπάρχει μια μεγάλη αλήθεια για τη ζωή μου τελικά. Θα μπω στη διαδικασία να την διαλευκάνω στα προσεχώς. Προς το παρόν ασχολούμαι με το «στα προηγούμενα επεισόδια».

Τα ψεγάδια, λοιπόν, των ανθρώπων είναι αυτά που τους κάνουν ξεχωριστούς. Αυτά που θα σε κάνουν να τους δώσεις μεγαλύτερη προσοχή γιατί ξέρεις ότι κάπου πονάει, κάπου υπάρχει κενό, κάπου θα βρεις…


Αν σκύψεις πάνω σε αυτά τα ψεγάδια και τα αποδεχτείς, στο τέλος θα τα αγαπήσεις και θα καταλάβεις πως όλοι οι άνθρωποι έχουν. Εγώ αυτά αγαπάω. Αγαπάω στους ανθρώπους τα ψεγάδια τους. Τους αγαπάω με αυτά. 

25.9.15

Πιστεύεις στον Batman;

Είναι κάποια πράγματα στη ζωή σου που δεν χρειάζεται να προσπαθήσεις για αυτά. Απλά σου συμβαίνουν. Είναι αυτό που οι φίλοι μας οι Εγγλέζοι αποκαλούν “Serendipity”. Αυτό που ένας σοφός φίλος μου εξηγεί ως εξής: “Τίποτα δεν είναι τυχαίο”! Έχω πει πολλές φορές αυτή τη φράση τελευταία στην καθημερινότητά μου και συνεχώς γίνονται διάφορα που την επιβεβαιώνουν. Πρόσφατα για παράδειγμα, βρέθηκα σε μία παράσταση που ήταν ακριβώς αυτό!

Πριν όμως σου πω για το έργο, να σου εκμυστηρευτώ την αδυναμία που έχω στους υπερήρωες και λίγο παραπάνω στον Βatman. (Κι ας έχω ταυτιστεί τελευταία λίγο παραπάνω με τον Robin) Η φιλοσοφία του σκοτεινού ιππότη ήρθε και κούμπωσε με διάφορες καταστάσεις στη ζωή μου. Γιατί όπως προείπαμε, “τίποτα δεν είναι τυχαίο”. 

Εννοείται πως ανυπομονώ να δω τη νέα ταινία “Batman V Superman: Η αυγή της Δικαιοσύνης” στην οποία πρωταγωνιστεί ο αγαπημένος μου Ben Affleck. Εννοείται επίσης, πως έχω κολλήσει με τη σειρά “Gotham” για την οποία έχω ξενυχτίσει πολλά βράδια! 

Κάπως έτσι αρχίσανε και οι φίλοι μου να μου στέλνουν ότι σχετικό μπορεί να συναντήσουν με τον αγαπημένο ήρωα της DC Comics. Ένας από αυτούς το έκανε χωρίς να γνωρίζει τη “λόξα” μου αυτή κι εδώ είναι που θα σου μιλήσω για την παράσταση που είδα στο Bios.

Πρόκειται για ένα θεατρικό ευρωπαϊκό δρώμενο μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας και Ελλάδας, με θέμα: “Πώς αντιμετωπίζουν οι νέοι την οικονομική κρίση, δίνοντας λύσεις για το μέλλον;”. Το project αυτό ονομάζεται Y.I.T.A.C. Και πραγματοποιήθηκε φέτος για δεύτερη χρονιά.



Μου το είχε αναφέρει αρχικά ο φίλος μου (ο πολύ ταλαντούχος ηθοποιός και φωτογενής τύπος της παραπάνω φωτογραφίας) Δημήτρης Κακαβούλας ο οποίος συμμετέχει σε αυτό. Πάνω κάτω μου είχε πει τα εξής: 

Σε αυτό το project κάθε ομάδα εργάζεται μόνη της στη χώρα της, για ένα εξάμηνο, πάνω στο ίδιο θέμα – πιο συγκεκριμένα πάνω στο “Aiming at the future”. “Στοχεύοντας στο μέλλον”, λοιπόν, σκοπός αυτής της εργασίας ήταν μια συνάντηση όλων των συμμετεχόντων στην ίδια πόλη. Φέτος, αυτή η πόλη ήταν η Αθήνα. Κατά τη διάρκεια ενός δεκαήμερου σεμιναρίου, το υλικό που είχε ήδη δημιουργηθεί συγχωνεύτηκε και παρουσιάστηκε σε δύο παραστάσεις - την ίδια μέρα- ανοικτές για το κοινό.”

Δεν νομίζω ότι χρειάστηκε πολύ για να ενθουσιαστώ με το project και εννοείται είπα “ναι” να στηρίξω και την παράσταση. Το ραντεβού δόθηκε για τις 15 Σεπτεμβρίου. Oμολογώ πως έφτασα οριακά, λίγο πριν τη δεύτερη παράσταση, και ήμουν αρκετά κουρασμένη για να παρακολουθήσω με προσοχή αυτό που στο πρόγραμμα έλεγε: “Σε μια Ευρώπη που μαστίζεται από μια οικονομική και πολιτική κρίση, όπου η προκατάληψη, ο φόβος και η άγνοια απειλούν να συντρίψουν την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών, επιλέγουμε να προσεγγίσουμε ο ένας τον άλλο και να δημιουργήσουμε κάτι από κοινού. Μέσα από το θέατρο αψηφούμε τα γλωσσικά εμπόδια και επενδύουμε στην πολιτιστική πολυμορφία, αντί να τη πολεμούμε, δίνοντας τη δική μας εκδοχή της Ευρώπης.”

Και η παράσταση ξεκίνησε και χάθηκα μέσα στο έργο! Δεν με ενόχλησε καθόλου ότι δεν καταλάβαινα τα γερμανικά ή ότι τα γαλλικά που έπιανα δεν ήταν παρά 3 με 4 λέξεις, μετρημένες. Το κείμενο του έργου ήταν σαφώς και στις 3 γλώσσες. Αλλά το μήνυμά του ήταν τόσο δυνατό που μπορεί και να μην το πρόσεχες. Εντάξει, υπερβάλλω αλλά προσπαθώ να σου δώσω να καταλάβεις πόσο πολύ χάθηκα μέσα στο έργο. Πόσο καλά κουρντισμένοι ήταν οι πρωταγωνσιτές του και πόσο δυνατό ήταν τελικά το συναίσθημα που έφτανε στον θεατή. Και τα τη διάρκεια της πλοκής, συνέβη κάτι μαγικό!

Όλη η σκηνή επικεντρώθηκε στο αν οι πρωταγωνιστές του έργου πιστεύουν στον Βatman. Τα ευκόλως εννοούμενα τα παραλείπω ή μάλλον θα τα συμπυκνώσω όλα στο moto αυτού του blog. “Τίποτα δεν είναι τυχαίο”!

Έχοντας τον ενθουσιασμό ζωγραφισμένο στο πρόσωπό μου (περιττό να σου πω ότι ο Δημήτρης αλλά και όλα τα παιδιά ήταν απίθανοι στους ρόλους τους) αναζήτησα το φίλο μου να μάθω τι και πώς. Κυρίως, πώς σκέφτηκαν να μπλέξουν τον Batman μέσα στην πλοκή. 

Το όλο clue ήταν το αστείο που ό,τι κι αν γίνει, ό,τι και αν ρωτήσεις η απάντηση είναι “I am Batman”.



Η Ελλάδα μπορεί να σωθεί μόνο από έναν σούπερ ήρωα και αυτός που είναι πάνω από όλους είναι ο Batman. Οι συμβολισμοί μπορούν να είναι πολλοί. Εγώ κρατάω τον παρακάτω: “Πιστεύεις στον Batman; Άρα πιστεύεις στην ελπίδα. Πιστεύεις στον άνθρωπο, παρά το δύσκολο παρελθόν.” Αυτό, θα το καταλάβεις καλύτερα αν σκεφτείς ότι ο Batman παρόλο που ανήκει στους υπερήρωες δεν έχει υπερδυνάμεις! 

Και μετά, ρώτησα το Δημήτρη πώς έζησε εκείνος την όλη φάση. “Δε θα σου πω ψέματα. Το πρώτο βράδυ με έπιασε αγοραφοβία. Είχα ξαφνικά να διαχειριστώ 28 ξένους ανθρώπους με τις παραξενιές και τις επιθυμίες τους. Ναι, εντάξει δεν ήμουν ο μόνος από την ελληνική ομάδα ούτε με υποχρέωνε κάτι να ικανοποιήσω τα θέλω τους (πέρα από την ελληνική φιλοξενία), αλλά σε έμενα αυτό φάνταζε βουνό”, μου περιγράφει. “Την πρώτη μέρα δουλειάς τα πράγματα έγιναν πολύ καλύτερα. Υπήρχε μια σκηνική χημεία και μια επικοινωνία εντυπωσιακή για άγνωστους ανθρώπους που δε μιλούσαν καν την ίδια γλώσσα”.

Και μετά την πρώτη “κρυάδα”; “Όσο περνούσαν οι μέρες έπαψα να τους αντιμετωπίζω σαν ξένους. Βοήθησαν αυτά τα μικρά δεκάλεπτα στο φαγητό ή στη διαδρομή από και προς την πρόβα. Μικρά δεκάλεπτα χωριστά με τον καθένα που είχα την ευκαιρία να μάθω δυο πράγματα για τις ζωές τους και τις ανησυχίες τους και να τους μεταφέρω λίγη από την ελληνική πραγματικότητα. Και κάπως έτσι μέσα σε ένα δεκαήμερο ο χρόνος συμπιέστηκε και φάνταζε σαν να περάσαν 2-3 μήνες. Και με αυτούς τους ανθρώπους πλέον κάτι μας ένωνε. Ήταν φίλοι, συνεργάτες, συνοδοιπόροι και κοινωνοί της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Αυτό ήταν για μένα το YITAC 2.

Το αποτέλεσμα της δουλειάς ήταν σημαντικό αλλά αυτό το είδες μόνη σου και θα το περιγράψεις καλύτερα από μένα και πιο αντικειμενικά. Αλλά ακόμα πιο σημαντικό ήταν οι άνθρωποι και οι ιδέες. Τα πράγματα που γεννήθηκαν εντός αλλά και εκτός σκηνής. Και γιατί όχι, τα πράγματα που θα γεννηθούν στο μέλλον”, μου λέει κλείνοντας.

Τελικά, δεν ξέρω αν το μετέφερα με αντικειμενικότητα. Νομίζω καμία σημασία δεν έχει να το μεταφέρω με αντικειμενικότητα, γιατί το να πιστεύεις στο Batman (άρα στην ελπίδα) είναι κάτι πέρα από την αντικειμενική σκοπιά μιας κατάστασης. Η αποστολή μου θα είναι επιτυχής, αν κατάφερα να πείσω έστω και έναν να πιστέψει (στον Batman) και να δει τα πράγματα αλλιώς “στοχεύοντας στο μέλλον”. 



Και για να δεις πώς "τίποτα δεν είναι τυχαίο", αυτό το Σάββατο (26 Σεπτεμβρίου), είναι Batman Day. 

P.S. Στο YouTube θα ψάξεις να βρεις το "Superheroes" από το συγκρότημα "The Script. 


By TLIFE


17.8.15

Είναι κάποια βράδια που νιώθεις διαφορετικά...

Είναι κάποια βράδια που νιώθεις διαφορετικά. Νιώθεις ότι η μέρα που θα ξημερώσει, θα είναι αυτή που θα αλλάξεις τον κόσμο. Ανυπομονείς να έρθει  το πρωί για να ξεκινήσεις να το κάνεις. Συνήθως δεν θες να κοιμηθείς από την ανυπομονησία. Αν το κάνεις, θα είναι εκβιαστικά για να περάσουν πιο γρήγορα οι ώρες μέχρι την ανατολή.

Είναι αυτά τα βράδια που έχεις «κατακτήσει»  κάτι. Μια ιδέα, ένα στόχο, έναν άνθρωπο…  Κυριαρχεί μέσα σου το συναίσθημα της πληρότητας. Έχεις κολλήσει τα δύσκολα κομμάτια του πάζλ για το νόημα της ζωής. Της δικής σου αλλά και γενικότερα.

Αν σε ρωτήσει κανείς , θα απαντήσεις πώς τα πράγματα είναι πολύ απλά. Και είναι. Εμείς τα κάνουμε πολύπλοκα. Πόσο κλισέ, μα και πόσο αλήθεια!

Αυτά τα βράδια είναι παραπάνω από ένα. Γιατί τελικά, ο κόσμος, δεν αλλάζει την επόμενη ημέρα. Χρειάζονται πολλές ανατολές  για να γεμίσουμε ήλιο!


Αλλάζουμε όμως εμείς. Κάθε φορά και λίγο παραπάνω. Κάθε φορά μια ηλιαχτίδα μπαίνει όλο και πιο βαθιά στην ψυχή μας. Αλλάζουμε λίγο παραπάνω σε κάθε πρωινό που φέρνει ένα βράδυ σαν τα παραπάνω. 

Αυτά τα βράδια, κάποια στιγμή, θα φέρουν τη μέρα που θα αλλάξει ο κόσμος…

15.7.15

Πάρε ανάσα!

Όταν πάρεις απόσταση από τα γεγονότα μόνο τότε μπορείς να διαπιστώσεις την πραγματική διάσταση που έχουν για σένα. Απόσταση χρονική ή και γεωγραφική σε κάποιες περιπτώσεις. Όταν προσπαθείς να δώσεις ορισμούς σε κάτι που συμβαίνει τώρα, τη στιγμή που μιλάμε, το πιο πιθανό είναι να πέσεις έξω. Ειδικά αν η συναισθηματική σου φόρτιση είναι τέτοια, που σε κάνει να πιστεύεις ότι έχει έρθει το τέλος του κόσμου.

Γιατί πολλές φορές, νιώθεις ακριβώς έτσι. Ότι τα χειρότερα ήρθαν ή είναι δίπλα σου και θα ξεπροβάλλουν ανά πάσα στιγμή. Με έναν μαγικό τρόπο όμως η πραγματικότητα πάντα σε διαψεύδει. Έτσι δεν είναι; Τα πράγματα, με έναν μαγικό τρόπο, πάντα βρίσκουν τον δρόμο τους και καταλήγουν έτσι όπως θα έπρεπε να είναι.

Αυτό βέβαια το βλέπεις μόνο όταν καταλαγιάσει η ένταση αυτού που ζεις ή όταν πάρεις απόσταση. Το πιο σημαντικό όμως που πρέπει να κάνεις είναι ένα: Πάρε ανάσα!


Δώσε στον εαυτό σου αυτή τη λίγων δευτερολέπτων πίστωση χρόνου, που όμως είναι τόσο ζωτικής σημασίας. Κλείσε τα μάτια σου και πάρε ανάσα...

10.7.15

Φάνης Μουρατίδης: “Μπορεί στο θίασο να μην έχουν να πάρουν τα χαρτάκια για τα τσιγάρα τους, αλλά το αψηφούν και λένε πάμε παρακάτω”

Σήμερα και αύριο, παρουσιάζεται στην Επίδαυρο η πολιτική κωμωδία “Αχαρνής” του Αριστοφάνη. Οι συντελεστές της παράστασης “τόλμησαν” να κάνουν πρεμιέρα σε αυτή τη δύσκολη πολιτικοοικονονική συγκυρία για τη χώρα στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα αισιοδοξίας. Ελπίζουν ότι η “αυτοθυσία” τους θα πιάσει τόπο και θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν την προγραμματισμένη περιοδεία τους σε όλα τα θέατρα της Ελλάδας. Τουλάχιστον, στα περισσότερα από αυτά. 

Το TLIFE συνάντησε, λίγες ώρες νωρίτερα, έναν από τους πρωταγωνιστές του έργου, τονΦάνη Μουρατίδη. Ο ηθοποιός κατάφερε να μας κάνει να δούμε λίγο διαφορετικά τα πράγματα, μας μετέδωσε λίγη από τη δική του αισιοδοξία και μας μίλησε για το έργο, το συγχρονισμό του με το σήμερα αλλά και τους συνεργάτες του. 



Η καλή ομάδα και το καλό κλίμα ήταν σημαντικά για την απόφασή σας να “τολμήσετε” το ανέβασμα του έργου;
Η απόφασή μου ξεκινάει πρώτα από μένα. Τι εννοώ; Ξεκινάει από το ποιος είσαι εσύ και μετά πάει στο σύνολο. Όταν το σύνολο, βέβαια, είναι στο ίδιο μήκος κύματος με εσένα είναι υπέροχο. Δηλαδή αν εσύ είσαι “όχι” μέσα σου, τότε τι σημασία έχει αν οι άλλοι είναι “ναι” κι εσύ είσαι “όχι”. Ξεκινάμε από το ότι εσύ είσαι “ναι” και όλοι είναι “ναι” κι αυτή η συγκυρία είναι υπέροχη. Γιατί αισθάνεσαι ότι στο όνειρο πάμε μαζί. Βρίσκουμε την πρωταρχική λειτουργία της δουλειάς που κάνουμε, του θεάτρου.

Νιώθετε μια μεγαλύτερη ευθύνη για αυτό το έργο;
Εγώ έχω το εξής πρόβλημα, νιώθω πάντα την ίδια ευθύνη για όλα τα έργα που κάνω. Απλά, κάθε φορά, το διαφορετικό είναι οι παρέες. Εδώ η παρέα, σε μια τόσο δύσκολη στιγμή, λέει όλη ότι “το τολμώ”. Ο παραγωγός μας, που είναι πολύ σημαντικό γιατί είμαστε ένας ιδιωτικός θίασος, οι άνθρωποι που βοήθησαν οικονομικά, σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το όνειρο. Γιατί είμαστε ένα μεγάλο σχήμα, δεν είναι δύο και τρεις άνθρωποι, και έχει γίνει ήδη, όλο αυτό το διάστημα, μια τεράστια επένδυση και σε δουλειά και σε χρήματα που είναι κρίμα να τα πετάξεις όλα αυτά μέσα σε μία στιγμή. Αν μη τι άλλο, να μας δώσει την ευκαιρία να παρουσιάσουμε σε έναν χώρο, που αυτή τη στιγμή αποκτά για μένα τεράστια σημασία, ξαναβρίσκει τη σχέση με την ιερότητά του. Γιατί, όπως είναι τα πράγματα στη χώρα, βρισκόμαστε σε “κατάσταση πολέμου”. Αν σκεφτείς ότι το έργο το δικό μας γίνεται κατά τη διάρκεια του πολέμου. Τα πράγματα αποκτούν μια άλλου τύπου διάσταση από ντοκιμαντέρ, ένα ντοκιμαντέρ για κάποτε, πριν από κάποια χρόνια, πώς ζούσαν κτλ... Όχι, αυτό έχει μία άμεση αναγωγή στο σήμερα. Ο συντονισμός στη συγχρονικότητά του είναι τεράστιος. Όχι του συγκεκριμένου έργου, όπως είπε στη συνέντευξη Τύπου ο Γιάννης (Κακλέας), όλων αυτών των κειμένων που έρχεται ένας θίασος να τα αφηγηθεί, να τα εξιστορήσει, να τα δραματοποιήσει στην Επίδαυρο. Το αρχαίο θέατρο, ουσιαστικά, κάνει αυτό το παιχνίδι με το χρόνο. Σταματάει πια ο χρόνος μέσα σε αυτό το θέατρο. Δεν είναι 2015. Ο θεατής μπορεί να φανταστεί ότι είναι σε οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου, από το 470 μέχρι σήμερα.

Είναι “τρελό” το ότι αν και είναι τόσο παλιό, είναι τόσο κοντά στην εποχή μας!
Είναι τρελό! Αυτό το συνειδητοποιήσαμε πιο καλά τώρα και το αντιλαμβανόμαστε. Αλλά, θέλω να σου πω ότι, αν κανείς διαβάσει όλη την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία θα δει ότι αυτού του είδους η επικαιρότητα είναι από τα βασικά οργανικά στοιχεία των κειμένων. 


Με τον σκηνοθέτη της παράστασης, Γιάννη Κακλέα

Η συγκεκριμένη παράσταση, αλλά και η τέχνη γενικά, μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά για το κοινό;
Δεν ξέρω. Δεν μπορείς να ξεκινάς με την πρόθεση ότι θα λυτρώσει τον κόσμο. Αυτό είναι ανάλογα με το τι είδους φόρτιση θα δημιουργηθεί μέσα στην παράσταση. 

Η τέχνη είναι μια διέξοδος για τον κόσμο σε δύσκολες εποχές;

Κάποια πράγματα που έχουν να κάνουν με ορισμούς, εμένα λίγο με ζορίζουν. Για μένα, πάντα, οι ορισμοί κάπου με απομακρύνουν από τον στόχο. Εμένα με ενδιαφέρει ότι συμβαίνει κάτι. Κάτι που κινεί το συναίσθημα, τη σκέψη. Κάτι που σου αφαιρεί την παρουσία σου και την συνειδητοποιείς όταν τελειώνει. Έχεις χαθεί, δηλαδή, την ώρα που βλέπεις κάτι και ξανάρχεσαι. Αυτό που ξανάρχεσαι και κάποια στιγμή ξέχασες τον εαυτό σου και τον ξαναβρίσκεις, αλλά τον ξαναβρίσκεις διαφορετικό. Είσαι πιο γεμάτος με συναισθήματα, με σκέψεις, ίσως με λύσεις σε πράγματα που σε απασχολούν. Μπορεί να βρήκες κι έναν άνθρωπο που σε καταλαβαίνει μέσα από μία παράσταση, έναν που να ταυτίστηκες. Είναι πάρα πολλές οι λειτουργίες κι αυτό έχει να κάνει με το ζωντανό. Εμένα με ενδιαφέρει αν η τέχνη είναι ζωντανή. Αν μπορεί και ερεθίζει, αν μπορεί και κινητοποιεί, συναρπάζει, μαγεύει...

Εσάς, σας κάνει άλλο άνθρωπο κάθε παράσταση;
Ε, βέβαια! Εξυπακούεται! Καλύτερο και χειρότερο, άλλο άνθρωπο. Αυτή η δουλειά, είναι μια δουλειά που δεν έχει να κάνει μόνο με τα κείμενα που είναι αυτή η περιπέτεια που είναι να γνωρίσεις τον συγγραφέα, να βρεις την ιστορία που πρέπει να αφηγηθείς στον κόσμο. Το μεγαλύτερο από όλα είναι με ποιους. Το “με ποιους” είναι πολύ βασικό. Γι' αυτό είπα ότι νιώθω τυχερός που είμαι με αυτούς. Θα μπορούσα την ίδια χρονική στιγμή να είμαι με άλλους, να συμβαίνουν τα ίδια και να μην αισθάνομαι το ίδιο. Τα πρόσωπα είναι κάτι τρομερά καθοριστικό για μία παράσταση. Αυτή η ενέργεια αυτής της παρέας με κάνει να νιώθω ευλογημένος. Με αυτούς τους ανθρώπους, με αυτό το μεγαλείο ψυχής, με αυτή την τάση για υπέρβαση, με αυτό το αίσθημα συνεργασίας, με την ευθύνη αυτή που αναλαμβάνουν την εργασία τους και πως άνθρωποι, που μπορεί στο θίασο να μην έχουν να πάρουν τα χαρτάκια για τα τσιγάρα τους, το αψηφούν και λένε πάω παραπάνω. Ναι, τελικά, μπορεί να είμαστε και πάνω από την πραγματικότητα! Όχι μόνο να την ξέρουμε, αλλά να ξέρουμε και πως θα την υπερβούμε.

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένα παραθυράκι για φως, μια ελπίδα.

Ξέρεις και κάτι ακόμα; Ναι, είμαστε δίπλα σε μία καταστροφή. Φλερτάρουμε με ένα φόβο. Όλα μπορούν να συμβούν. Αν θέλουμε όμως να τιμήσουμε την ιστορία μας -και κάνω μια αναγωγή στο χρόνο- δεν υπήρχαν μόνο καλές στιγμές. Υπήρχαν και οι δύσκολες. Υπήρχαν και οι κατοχές, εμφύλιοι, δικτατορίες. Δεν ήταν όλα μια παρατεταμένη ρόδινη γραμμή. Δεν μπορούμε εμείς, ακόμα κι αν το σενάριο είναι αυτό, να αψηφήσουμε την ιστορία μας και να θέλουμε ντε και καλά να ζούμε σε έναν ονειρεμένο, παιδικό κόσμο και μόνο. Η εποχή της ανεμελιάς για όλους μας, τελείωσε. Πάμε τώρα στο παρακάτω. Δεν ζούμε το παρόν αν σκεφτόμαστε τι ωραία που ήταν πριν. Μπορεί κι αυτό που ζεις τώρα να είναι πιο ωραίο και να μην το έχεις καταλάβει. Δεν είναι σίγουρο ότι είναι άσχημο. Γιατί έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με την πραγματικότητα πώς την αξιολογούσες και σε τι έδινες υπεραξία μέχρι τώρα. Αν αλλάξεις όμως την προτεραιότητα των αξιών σου κι αυτά που εκτιμάς και στους ανθρώπους είναι διαφορετικά από αυτά που εκτιμούσες πριν, μπορεί οι ποιότητες που θα ανακαλύψεις να είναι πιο ουσιαστικές από αυτές που νόμιζες ότι είχες. Πραγματικά, μπορεί όταν πας στη Σαντορίνη τώρα πια να βλέπεις το ηλιοβασίλεμα και να μη βγάζεις τη φωτογραφία να τη βλέπουν οι φίλοι σου στο facebook. 

By TLIFE


9.7.15

Βασίλης Χαραλαμπόπουλος: “Αν δεν μπορούμε να φτιάξουμε, τουλάχιστον, να μην καταστρέφουμε ζωές άλλων”

Η πολιτική κωμωδία “Αχαρνής” κάνει πρεμιέρα αυτή την Παρασκευή στο Φεστιβάλ Επιδαύρου. Οι συντελεστές της, μουδιασμένοι από όσο συμβαίνουν στη χώρα μας, κάνουν μία πράξη “αυτοθυσίας”. Αποφάσισαν να “ταξιδέψουν”με την παράσταση για την οποία δούλεψαν επί τρεις μήνες, και να πάνε βήμα βήμα, σε μία προγραμματισμένη περιοδεία. 

Λίγο πριν την πρώτη τους παράσταση, το TLIFE συνάντησε έναν από τους πρωταγωνιστές της, τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και μας μίλησε για το έργο του Αριστοφάνη που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Γιάννη Κακλέα. 



Καταλαβαίνω, ότι θα είναι μία παράσταση συναισθηματικά φορτισμένη.
Σίγουρα! 

Ξεκινάει με άλλα δεδομένα σε σχέση με οποιαδήποτε παράσταση σας μέχρι σήμερα.
Ναι. Πώς τα φέρνει η ζωή! Έτσι κι αλλιώς, η σκηνοθετική υπογραφή του Κακλέα σκάβει βαθιά στον Αριστοφάνη. Όταν, λοιπόν, τα φέρνει η μοίρα και κάνουμε ένα έργο όπου είναι, πραγματικά, από μόνο του τόσο επίκαιρο. Και με όλα αυτά που συμβαίνουν αυτό τον καιρό στη χώρα μας και στις ζωές μας, καθιστά το έργο τόσο συναισθηματικά φορτισμένο και για εμάς που το κάνουμε αλλά και για τον κόσμο που θα έρθει και θα συνειδητοποιήσει αυτό που λέει ο Αριστοφάνης. Είναι πολύ μοναδική στιγμή και δεν ξέρουμε πώς θα την διαχειριστούμε. 

Θα είναι μία λύτρωση για εσάς, αλλά και για το κοινό, μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση που βιώνει η χώρα;

Θα είναι λύτρωση κατ' αρχή το ότι μας δόθηκε η ευκαιρία να βγάλουμε όλο αυτό που χτίζουμε μέσα μας τόσο καιρό και που αφορά τον κόσμο, τη ζωή μας, τη χώρα μας. Είναι κάθε φορά σαν να δημιουργούμε το επόμενο βήμα. Εμείς από τη μεριά μας κάναμε ένα βήμα μπροστά καταφέρνοντας να μπορούμε να έχουμε τη δυνατότητα -πρώτα ο Θεός, αν δε γίνει κάτι δραματικό σε αυτή τη χώρα- να μπορούμε να πάμε Παρασκευή και Σάββατο στην Επίδαυρο και να παίξουμε. Από εκεί και πέρα θα δούμε αν μπορούμε να κάνουμε το επόμενο βήμα μετά την Επίδαυρο, για να μπορούμε να συνεχίσουμε την περιοδεία με έναν τρόπο. Παλεύουμε βήμα το βήμα.



Έχει και μια ομορφιά αυτό το “βήμα το βήμα”. 

Ναι είναι. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις την αυτοθυσία ανθρώπων και συναδέρφων και ηθοποιών που ουσιαστικά το μόνο που κυνηγάμε όλοι είναι να μπορούμε να έχουμε τουλάχιστον τα έξοδα διαμονής και τα έξοδα μετακίνησης και τίποτα άλλο. Και βλέπουμε...

Μιλάμε, πάντως, για ένα έργο που αν και γράφτηκε πολλά χρόνια πίσω, είναι εξαιρετικά μέσα στην εποχή μας.

Ναι, τρομερή σύνδεση με το σήμερα.

Δεν σας δημιουργεί λίγο την αίσθηση ότι, σαν λαός, επαναλαμβάνουμε τα ίδια και δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας;

Ναι, είναι τελικά πολύ περίεργο όλο αυτό που μας συμβαίνει. Οπότε μήπως θα πρέπει να δεχτούμε ότι είμαστε έτσι σαν λαός; Ότι είμαστε ένα γαλατικό χωρίο, όπως στον Αστερίξ, που δεν μπορεί να αλλάξει; (γελάει) Έχει και τα καλά του, έχει και τα άσχημά του φυσικά. Αν δεν μπορούμε να φτιάξουμε, τουλάχιστον να προσπαθούμε να μην ενοχλούμε τους άλλους, να μην ενοχλούμε τους γύρω μας. Με τις αποφάσεις μας να μην καταστρέφουμε ζωές άλλων. Φανταστείτε ότι ο Δικαιόπολις, μία μονάδα, ένας άνθρωπος που όταν δεν τον ακούνε, δεν τον καταλαβαίνουν λόγω πολιτικών συμφερόντων και κανείς δεν αποφασίζει για ειρήνη, αποφασίζει μόνος του να κάνει ειρήνη μόνο για αυτόν. Μόνο για τον εαυτό του και την οικογένειά του. 

By TLIFE